مرکز جامع سلامت، آموزش و کار آفرینی(معلولین)

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

دیدگاهی که جامعه وخانواده ها نسبت به معلولین دارند.

در زندگی هر فردی معلولیت نهفته است. پیری و دوران کهولت، حوادث، بسیاری از وقایعی که ممکن است بر سر کار، خیابان، حتی منزل برای ما رخ دهد و ما را دچار معلولیت کند. ولی آیا با معلول شدن باید به گوشه ای رفت ؟یا این که دوباره چرخ زندگی را به حرکت در آورد؟

🔷دیدگاهی که خانواده و جامعه نسبت به معلولیت دارد(توانمندی، نقص، تحقیر، ترحم و...)بسیار مهم است و باعث می شودکه معلول با آن دیدگاه رشد کند و شکوفا شود یا تنهایی را برای خود برگزیند. احساس نقص عضو داشتن با معلولیت بسیار متفاوت است، گاهی فرد از نظر جسمی سالم است و حتی دارای تحصیلات عالیه نیز می باشد ولی نتوانسته در جامعه جایگاه خود را پیدا کند و بالعکس ممکن است شخص دچار  معلولیت باشد ولی آنچنان توانسته از توانمندیهای خود استفاده کرده باشد که جامعه نیز پذیرای مشارکت وی شده است.

🔷می توان با دیدگاه مثبت در خانواده و جامعه، ناتوانی، نقص عضو و یا معلولیت را از ذهن پاک کرد و به سایر توانمندی های فرد پرداخت. خانواده و جامعه می توانند فرد را با همان اختلال، وی را به شخصی توانا در جامعه تبدیل کنند. چرا که زندگی معلول نباید تحت الشعاع معلولیت وی قرارگیرد. به عنوان مثال اعضای خانواده نباید معلولیت فرد معلول را در خانواده خود ننگ بدانند و برهمین اساس کمتر با سایر افراد جامعه معاشرت کنند، چرا که این خود ما هستیم که به افراد اجازه می دهیم با چشم دیگری به معلولان بنگرند.

🔷می توان با عادی ساختن این موضوع، سر معلول را در جامعه بالا نگاه داشت و با افتخار اعلام کرد که این آقا یا خانم معلول شوهر یا همسر ماست.

🔷معلولان نسبت به سایر اعضای خانواده، نیاز بیشتری به رسیدگی و توجه سایرین دارند که در صورت وجود عشق و تفاهم این نیازها خود به خود مرتفع خواهد شد.

🔷آنچه مهم است این است که اعضای خانواده  و جامعه به معلول خود بفهمانند هر فرد سالمی، توانمندی های وی را ندارند. اولیا نباید سعی کنند که به جای معلول فکر کنند، تصمیم بگیرند و اهداف خود را به آنها تزریق کنند بلکه باید توجه داشت که اگر در همه شرایط حاجات معلول بر آورده شود، او هیچگاه قدرتمند نخواهد شد و همیشه سربار دیگران خواهد ماند. 

🔹باید سعی کرد تا جایی که امکان دارد ، وظایف شخصی معلول را به خود او بسپاریم چرا که با آموزش ماهیگیری می توان به خودکفایی فرد کمک کرد که در این خصوص خانواده و جامعه می تواند گام های موثری را بردارد.
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
موسسه نگین

کودکان دارای معلولیت حق دارند در جمع کودکان فاقد معلولیت حاضر با آنها دوست و هم بازی باشند

در بسیاری موارد افراد معلول در کودکی و حتی بزرگ‌سالی تنها زنده هستند اما زندگی نمی‌کنند. این نکته مهمی‌ست که بدانید فرزند شما در عین داشتن معلولیت در یکی از اعضای بدن خود، حق زندگی کردن دارد. این تفکر را شما باید برای او به وجود بیاورید که می‌تواند مانند سایر کودکانی که در اطراف خود می‌بیند به زندگی‌اش ادامه دهد و برای آن برنامه‌های بزرگی داشته باشد. این طرز تفکر را ابتدا باید در خودتان ایجاد کنید تا بتوانید روی کودک‌تان نیز نتیجه آن را ببینید.

برای شروع، سعی کنید در اجتماع حضور داشته باشید. می‌دانیم که این پیشنهاد سخت و هزینه‌بردار است اما اولین پله برای رسیدن به آن چیزی است که مد نظر دارید. در این مرحله لازم است اختلال یا معلولیت فرزند خود را بپذیرید و آن را جزئی از وجود فرزندتان بدانید. حالا دیگر بسیاری از نگاه‌ها و رفتارهای مردم برای شما بی‌رنگ می‌شوند و تحت تاثیر آن‌ها قرار نخواهید گرفت. این حضور اولین قدم برای بازخوانی توانایی‌های شما و فرزندتان است.

راهکار:
1-تغییر فرهنگ غلط برخورد
2-اعتماد به توانایی
3-احترام به حقوق اساسی؛مدنی و بشری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
موسسه نگین

راهکارهایی جهت پیشگیری از ابتلای معلولان به بیماری‌های روانی

به گزارش ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مهدی رضایی - دکترای تخصصی کاردرمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره اظهار کرد: معلولیت یک وضعیت نامناسب است که پیامد یک نقص و ناتوانی است و مانع انجام نقشی می شود که فرد با توجه به شرایط سنی، جسمی، اجتماعی و فرهنگی باید انجام دهد.

وی ادامه داد: طبق آخرین گزارش‌ها چهار درصد جمعیت کشور را معلولان تشکیل می‌دهند و تحقیقات نشان داده است که احتمال ابتلای افراد معلول به مشکلات روانی، نسبت به سایرین بیشتر است.  اولین مسئله روانی که در این بیماران دیده می‌شود اختلالات افسردگی و اضطراب است که اگر فرد زمینه های ژنتیکی داشته باشد ممکن است به بیماری های شدیدتری مانند بیماری های خلقی نیز دچار شود و مسلما پیامد این اختلالات روانی انزوای بیشتر افراد معلول، از دست دادن بیشتر نقش های اجتماعی و روابط اجتماعی در سطح جامعه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه برچسب بیماری‌هایی مانند فلج مغزی یا عقب‌ماندگی باعث بیشتر فاصله گرفتن افراد از جامعه می شود، تاکید کرد: بالا بردن سطح آگاهی جامعه درباره موضوع کم توانی و معلولیت هایی که در اثر بیماری‌های مختلف ایجاد می‌شود، موثرترین راهکار برای جلوگیری از ابتلای افراد معلول به بیماری‌های روانی است. با بالا بردن سطح آگاهی جامعه، افراد معلول راحت‌تر می توانند با معلولیت خود کنار بیایند و به خاطر درگیر نشدن در یک سیکل معیوب، ارتباط خود را با جامعه قطع نمی‌کنند.

رضایی یادآور شد: اگر از مادر یک فرد معلول بپرسیم چرا کودک خود را برای گردش و بازی به پارک نمی برد، پاسخ خواهد داد که از نگاه های خیره سایر افراد به کودک خود آزرده می شود و به همین خاطر ترجیح می‌دهد که کودک را کمتر در محیط‌های عمومی حاضر کند.

وی درباره نقش خانواده‌ها در جلوگیری از انزوای افراد معلول توضیح داد: علاوه بر نقش پررنگ جامعه در این مسئله، اگر خانواده هم تسلیم شرایطی مانند نا آگاهی جامعه شود، باعث تشدید کم توانی و محدودیت فرزند خود خواهد شد. خانواده ها باید سعی کنند که باعث افزایش مشارکت فرد معلول در جامعه شوند.

رضایی درباره تفاوت روش‌های درمان بیماری‌های روانی افراد معلول با افراد غیر معلول اظهار کرد: اختلالات روانپزشکی که پیامد یک معلولیت است، می‌تواند اوضاع فرد را وخیم تر کند و باعث شود فرد معلول دچار افسردگی و یا اضطراب شود و هرچه بیشتر از نقش های اجتماعی خود فاصله بگیرد؛ اختلالاتی همچون افسردگی در افراد معلول پیچیده‌تر از افراد افسرده غیر معلولی است که در جامعه دارای شغل و نقش هستند.

این دکترای تخصصی کاردرمانی اضافه کرد: بر طرف کردن اختلالات روانی افراد دارای معلولیت نیازمند یک درمان چند نظامه و چند تخصصی است و متخصصان مختلف باید به صورت تیمی کار کنند تا بتوانند مشکل فرد را بر طرف کنند.

وی با بیان اینکه برای درمان فردی که برای مثال دچار سکته شده است، غالبا به جنبه های جسمی مانند بهبود وضعیت حرکت و یا غذا خوردن وی پرداخته می شود، گفت: در حالی که اکثر این افراد دچار افسردگی هستند که اگر به آن توجه نشود، سیر بهبود جسمی آنان را نیز دچار مشکل می کند.

این استاد دانشگاه درباره تجربه‌های موفقیت آمیز کشورهای توسعه یافته برای جلوگیری از ابتلای معلولان جسمی به بیماری های روانی، توضیح داد: در کشورهای پیشرفته بیشترین تاکید بر پیشگیری از بروز بیماری هاست و از سوی دیگر آنان با بالا بردن سطح آگاهی جامعه تلاش می کنند در صورت بروز معلولیت، فرد معلول منزوی و گوشه گیر نشود. برای مثال در این کشورها، افراد عقب مانده ذهنی و یا افرادی که دچار مشکلات جسمی و حرکتی هستند، در محیط های آموزشی همراه با افراد سالم آموزش می بینند، در صورتی که در کشورهای کمتر توسعه یافته مدارس و محیط های آموزشی این افراد از سایر افراد جامعه تفکیک می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان توصیه کرد:  به عنوان یک متخصص توانبخشی به همکاران پزشک تاکید می کنم که در کنار پرداختن و توجه به مسائلی همچون تجویز دارو و مسائل جسمی افراد معلول، به مسائل روانی و اجتماعی افراد معلول توجه بیشتری داشته باشند، زیرا اگر بعد روانی و اجتماعی فرد معلول دچار مشکل باشد، بهبود وضعیت جسمانی نیز دچار اختلال می شود.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، طبق آخرین داده های سازمان بهداشت جهانی بیش از یک میلیارد نفر معادل ۱۵ درصد از جمعیت جهان با انواع ناتوانی ها دست و پنجه نرم می کنند و از این میان چیزی بین ۱۱۰ تا ۱۹۰ میلیون معلول جسمی حرکتی وجود دارد که در ایفای نقش‌های فردی خود با محدودیت رو به رو هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
موسسه نگین

بایدها ونبایدهای استفاده از ماسک

ماسک

💧عدم استفاده از ماسکهای آلوده،
💧پرهیز از قرار دادن ماسک زیر بینی،
💧عدم استفاده از ماسکهای شل و گشاد،
💧عدم لمس قسمت جلویی ماسک،
💧اجتناب از برداشتن ماسک حین صحبت با دیگران،
💧پرهیز  از قرار دادن ماسک در محل دسترسی دیگران،
💧شستشوی دست ها قبل و بعد از لمس کردن ماسک،
💧بررسی ماسک از نظر سلامت،
💧استفاده از قسمت رنگی به سمت بیرون، قرار گرفتن قسمت فلزی روی بینی، پوشاندن کامل دهان، بینی و چانه،
💧عدم فاصله بین صورت و ماسک،
💧پرهیز از لمس کردن ماسک، برداشتن ماسک از قسمت بند آن،
💧دور کردن ماسک از مقابل صورت و انداختن ماسک استفاده شده در سطل زباله بعد از قراردادن در کیسه پلاستیکی.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
موسسه نگین