افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی، به دلیل لمس مکرر وسایل و ابزار آلومینیومی یا استفاده از دست برای جهت‌یابی بیش از دیگران در معرض مواجهه با ویروس کرونا قرار دارند. افراد دارای معلولیت ذهنی نیز با توجه به عدم تواناییشان در آموزش و رعایت نکات بهداشتی به شدت باید مورد مراقبت قرار گیرند. 
بر همین اساس، در مطلب زیر مهم‌ترین توصیه‌ها به افراد معلول و همراهان آنها برای پیش‌گیری از ابتلا به کرونا ارائه شده است.

 

راهکار مراقبتی برای معلولان جسمی حرکتی 

 

به معلولان جسمی حرکتی به ویژه ضایع نخاعی، فلج مغزی و MS،

ده راهکار برای محافظت پیشنهاد می‌شود که شامل:

1- عدم اشتراک‌گذاری لوازم کمکی حرکتی

2- معلولین دارای ابزار کمکی حرکتی از تردد بی‌مورد اجتناب کنند.

3- ضدعفونی کردن کلیه لوازم کمکی حرکتی

4- استفاده کردن از دستکش و محلول ضدعفونی‌کننده

5- در مکان‌های عمومی از همراه کمک بگیرید.

6- در صورت امکان از دستگیره‌های عمومی استفاده نکنید.

7- با توجه قدرت انتقال بالای ویروس کرونا بر روی سطوح آلومینیومی درصورت استفاده ویلچر و عصای آلومینیومی از دستکش استفاده کنید و حتما ضد عفونی نمایید.

8- از خدمات پرداخت الکترونیک و کیف پول الکترونیک به جای پول نقد و کارت بانکی استفاده کنید.

 

ادامه مطالب:

9- درصورت نبود و گران‌فروشی محصولات بهداشتی ویژه افراد ضایعه نخاعی با مددکارتان در سازمان بهزیستی و انجمن حمایت از افراد ضایع نخاعی تماس بگیرید.

10- همراهان معلولان جسمی حرکتی نیز باید مطلع باشند که نظر به اینکه ویروس کرونا بر روی سطوح آلومینیومی به مدت تقریبی ۸ ساعت زنده می‌ماند، ابزارهای کمکی حرکتی معلولان را ضدعفونی کنند، معلولان را در محیط‌های عمومی همراهی کنند، برای آنها لوازم بهداشتی تهیه کنند، در حرکت ویلچر افراد دارای معلولیت به آنها کمک کنند تا بدین وسیله معلول به سطوح آلومینیومی دست نزنند و با توجه به اینکه داروهای مربوط به بیماری صرع با کاستن از تعداد گلبول‌های سفید خون ایمنی بدن را کاهش می‌دهد، در هنگام اپیدمی ویروس کرونا، در مورد مصرف این نوع داروها با پزشک فرد معلول مشورت شود.